Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät vastauksia kysymyksiin, jotka ovat monilla mielessä.

Taloyhtiön jäteastiat

Kysymys: Taloyhtiöni jäteaseman sekajäte-, pahvin- ja lehdenkeräys ja biojäteastiat pursuavat roskista, eikä niitä ole tyhjennetty moniin viikkoihin?

Vastaus: Otathan yhteyttä isännöitsijään tai ilmoitat asiasta isännöitsijätoimistoon, isännöitsijä hallinnoi taloyhtiön jätteenkeräyssopimuksia eikä huoltoyhtiöllä ole sopimuksista tietoa. Isännöitsijän kautta lähtee pyyntö oikealle taholle lisätyhjennyksestä tai reklamaatiosta.

Bideesuihku/suihkuletkut

Kysymys: Asuntoni wc:n alapesu/bideesuihku vuotaa, sekä kylpyhuoneen suihkunletkuni on halki. Tulisitteko korjaamaan ne?

Vastaus: Yleisen vastuunjakotaulukon mukaan bideesuihkut letkuineen sekä suihkunletkut käsiosineen kuuluvat asunnon omistajan vastuulle ja vaihdettavaksi. Vuokralaisen kannattaa olla yhteydessä asunnon omistajaan. Letkut ovat standardikokoa ja uudet kappaleet saa ostettua helposti esim. paikallisesta rautakaupasta.

Sulakkeet/sähköt

Kysymys: Asunnostani lähti kaikki sähköt tai osa sähköistä, mitä teen?

Vastaus: Mikäli sähköt ovat lähteneet pelkästään asunnostasi, tarkista asunnon sulakkeet, sekä sähkösopimuksesi voimassaolo. Mikäli sulakkeet ja sähkösopimus ovat kunnossa, olethan yhteydessä huoltoyhtiöön. Jos rappukäytävässä ei ole valoja niin sähkökatkos voi olla silloin koko taloa/aluetta koskeva ja silloin esim. Carunan internetsivuilla on häiriökartta, jossa näkyy paikalliset sähkökatkokset alueella https://hairiokartta.caruna.fi/

Tv- /Internetongelmat

Kysymys: Tv:ni lakkasi näkymästä eikä nettikään toimi enää, voitteko tehdä jotain?

Vastaus: Tv- ja internetvikoihin liittyen suosittelemme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä palveluntarjoajaan vian selvittämiseksi. Mikäli antennirasia on rikkoutunut, olethan yhteydessä huoltoyhtiöön.

Lattiakaivon puhdistus

Kysymys: Kylpyhuoneeni lattiakaivot eivät vedä kunnolla, voisitteko tulla puhdistamaan ne?

Vastaus: Taloyhtiön vastuunjakotaulukon mukaan lattiakaivon puhdistus (hiuksista yms.) kuuluu asukkaan vastuulle. Mikäli puhdistus ei auta, voi tukos olla syvemmällä. Olethan siinä tapauksessa yhteydessä huoltoyhtiöön. Asukas voi halutessaan erillisveloituksella tilata lattiakaivojen puhdistuksen huoltoyhtiöltä. Ohjeita lattiakaivon puhdistamiseen löydät esimerkiksi Marttojen sivuilta https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/siivous/kylpyhuoneen-puhdistus/

Tuuletusikkuna/tuuletusluukku

Kysymys: Olohuoneen ja keittiön tuuletusikkunat eivät sulkeudu, voisitteko korjata ne?

Vastaus: Tuuletusikkuna melkein kokonaisuudessaan mekanismeineen kuuluu asunnon omistajan vastuulle (jos asut vuokralla niin olethan yhteydessä vuokranantajaan). Taloyhtiön vastuulle kuuluu vain uloin lasi, sen karmit ja alakarmi ja uloimman lasin heloitus/saranat.  Suosittelemme kokeilemaan esim. lukkoöljyä lukitusmekanismeihin, se monesti auttaa, jos ikkuna on jäykkä sulkea. Muuten suosittelemme olemaan yhteydessä esim. lukkoliikkeeseen/ ikkunan valmistajaan/ remonttiliikkeeseen, mikäli ikkuna tarvitsee isompaa korjausta.

Pattereiden toiminta

Kysymys: Asunnossani on kylmä ja patterit tuntuvat kylmiltä, saisinko lämpöä asuntooni?

Vastaus: Onko sinulla lämpömittari kotona, jolla pystyy seuraamaan asunnon lämpötiloja? Suosittelemme mittarin hankintaa, jolla pystyy seuraamaan asunnon lämpötiloja.

Huonelämpötila, oikein mitattuna (oleskelualueelta noin 1 metrin päästä seinäpinnasta ja lattiasta) Sisälämpösuositus on +20-22°C. Mikäli huoneiden lämpötila on 20-22 asteen välissä niin lämmitys toimii normaalisti.

Muistathan myös tarkistaa, että pattereiden termostaatit ovat täysin auki eikä niiden edessä ole verhoja tai huonekaluja estämässä termostaatin toimintaa.

Mikäli asunto on saavuttanut suosituslämpötilan, menee patteri tilapäisesti kiinni. Kun termostaatti havaitsee, että asunnon lämpötila on alle suositusten, alkaa patteri taas lämmittämään. Huoneiston patterin lämpötila saattaa vaihdella 22-38 asteiden välillä ja silti se luovuttaa lämpöä asuntoon. Käden lämpötila on +35-36 °C astetta, joten on normaalia, että patteri tuntuu viileältä kädelle.

Lämpökatko

Kysymys: Asunnon hanoista ei tule enää lämmintä vettä ja patteritkin ovat viilentyneet, mitä teen?

Vastaus: Vika johtuu todennäköisesti alueella olevasta kaukolämpökatkoksesta, jolle huoltomies ei voi mitään. Voit tarkistaa mahdolliset kaukolämpökatkokset asuinalueellasi Fortumin sivuilta https://www.fortum.fi/kotiasiakkaille/lammitys/kaukolammon-jakelukeskeytykset tai soittaa heille maksuttomaan vikanumeroon 0800-190090 (24h)

Vesikatko

Kysymys: Asunnon hanoista ei tule vettä ollenkaan, mitä teen?

Vastaus: Taloyhtiössä saattaa olla tilapäinen vesikatko remontin tms. korjauksen takia. Yleensä näistä vesikatkoista ilmoitetaan taloyhtiön ilmoitustaululla tai porraskäytävien ovissa, ne kannattaa tarkistaa ennen soittoa huoltoyhtiöön. Jos tietoa katkosta ei löydy taloyhtiöstä, saattaa asuinalueella olla isompi vesikatkos. HSY:n internetsivuilta näkee alueelliset vesikatkokset https://www.hsy.fi/fi/asiointi/vikailmoitukset/vesikatkot/Sivut/default.aspx tai tietoa saa myös soittamalla heille vikanumeroon 09 1561 3000 (24h)

Vastuunjakotaulukko

Kysymys: En tiedä mitkä asunnon korjaukset kuuluvat taloyhtiölle ja mitkä osakkaan vastuulle, voitteko auttaa minua?

Vastaus: Voit tutustua taloyhtiön ja osakkaan vastuunjakoon mm. Isännöintiverkon Kostin vastuunjakotaulukosta. https://www.isannointiverkko.fi/wp-content/uploads/2019/06/Vinkkari-Kostin-vastuunjako-opas.pdf

 

 

Jos et löydä etsimääsi vastausta, voit jättää yhteydenottopyynnön, soittaa meille tai pistäytyä toimistollamme. Kysyminen kannattaa aina.